lördag 14 juni 2014

Skogsvallmo

Hylomecon japonica
Nu blommar vår skogsvallmo som bäst.
Den växer i skuggan av några träd, och ser ut att trivas riktigt bra.


Skogsvallmo passar bra som marktäckare, och den sprider sig sakta med underjordiska utlöpare.
Plantan blir ungefär 20 centimeter hög.
Den blommar tidigt på sommaren med gula enkla blommor.


Skogsvallmo härstammar från Japan, men är trots det en riktig tuffing som klarar ett liv i Norrbotten utan att bekymra sig för det kyliga klimatet.


Tyvärr så är skogsvallmo en av de perenner man mycket sällan ser till salu i butiker, och man kan undra varför?
Jag köpte vår planta på en växtmarknad förra året, där det fanns några plantor med skogsvallmo, jag hade länge önskat en sådan, så jag knep en direkt jag såg den!

Namnet skogsvallmo är ju riktigt romantiskt på något sätt, det låter så vanligt, men ovanligt ändå.


Nu får vår skogsvallmo växa och bli hur stor den vill, för den är ju en riktigt rar växt tycker jag.




1 kommentar:

  1. Skogsvallmon är så enormt fin. Gillar vårens gula blommor som lyser glatt i halvskuggan.

    Kommer att vara i huset varje dag hela veckan men för att vara säker på att det finns några växter kvar ring eller maila först så du får veta.

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.