lördag 31 maj 2014

Harsyra / Sursöta

Oxalis acetosella
I en av våra rabatter blommar nu harsyra. Riktigt hur vi har fått in dessa små blommor i trädgården vet jag inte men jag tror att de följde med någon annan planta från någon av de glömda trädgårdsplatserna vid Svanåmyren någon kilometer från vår trädgård.
Jag har aldrig sett harsyra växa i området just utanför vår trädgård, så växten är helt klart införd hit av oss. Harsyran kan även kommit med den jord som vi byggde rabatten av för många år sedan.



De små blommorna verkar inte så mycket att hurra för, men på riktigt nära håll är blommorna fina.


Harsyra kallas även ibland för sursöta, och både blomman och blad ska vara ätliga.
Smaken ska påminna om citron, men eftersom jag ibland är skeptiskt lagd så hade jag ännu inte smakat av växten förrän alldeles nyss, och jo, den smakar bra.
Men någon större favorit kanske det inte blir i vårt kök.

Växten innehåller garvsyra som rabarber, så man ska inte äta för mycket om man smakar.

Harsyra får fortsätta att blomma i den något vildvuxna rabatten, där är de som bäst tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Så kul, jag har aldrig fått se harsyra blomma! Harsyra är en barndomsfavorit för mig, det enda vettiga med att tvingas ut i skogen för att plocka svamp var att leta efter harsyra att smaska på. :-))))

    SvaraRadera
  2. Søt liten sak! Vi tygde mye på syreblader som barn.

    SvaraRadera
  3. I love your artwork and follow you pots this very minute!
    ก็อตซิลล่า 2015

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.