söndag 17 november 2013

Trädgård Norr och om att handla lökar på rea

Nr 5, 2013

Nu har ett nytt nummer av tidskriften Trädgård norr nått min postlåda.
Det är alltid lika intressant att läsa om trädgårdslivet från de nordliga delarna av landet, och från platser där det är lite kärvare att odla än växtzon 4.

Denna gång får vi följa med en tur till koloniträdgårdar i Luleå och Piteå, där vi visas runt bland odlingarna.
Vi får se och läsa om Mästerrabatten 2014, och får även förslag på vilka växter som kan bytas ut mot härdigare för att passa klimatet i norr.

Vi får sedan läsa om årets perenn 2014, och sedan om en död men märklig tall och även läsa om de röda fåglar man kan se i trädgården om vintern.

Tidskriften kan du beställa här.


Även denna gång har jag förmånen att få skriva en krönika i tidningen.
Denna gång berättar jag om hur man kan köpa billiga blomsterlökar på rea, och förhoppningsvis ändå få dessa att blomma när våren är här. Trots att det är vinter och snö utomhus.
 
Läs krönikan här under:
 
 
Fynda billiga lökar på rean.
 
Jag älskar alla former av blomsterlökar, och de som man planterar på hösten för att få en tidig vårblomning i trädgården är allra bäst.
Kanske är vissa sorter ibland onödigt dyra, speciellt om man är lite osäker på om den sorten klarar att övervintra hos oss i norr. Vanliga tulpaner kan även de kosta mycket om man vill ha många av dem.
För att öka dina chanser med planteringen av höstlökar så bör du lära dig vad just den sorten har för krav på platsen för att trivas, och plantera dem tidigt på hösten, vissa sorter dör efter bara några dagar i den torra butiksmiljön.
De torkar helt enkelt ihjäl i sina förpackningar, andra sorter klarar att förvaras i en förpackning i månader utan att ta skada av det.
 
Kanske du hittar blomsterlök i butiken som reas ut till ett mycket bra pris, du hade gärna köpt några och planterat om det nu inte vore så att marken redan frusit där du bor.
Att plantera blomsterlök i frusen jord är ju lite riskabelt, då lökarna kanske inte hinner rota sig på platsen innan tjälen kommer.
Men det finns knep att ta till så du kan få blommande lökar till våren.
 
Ibland går tiden så fort att man inser att säsongen för att plantera höstlök börjar närma sig slutet utan att man hunnit med att köpa hem och plantera några blomsterlökar alls, kanske du glömde bort påsarna med blomsterlök du köpte redan för två månader sedan och inser att det blir svårt att hacka ned dem i den frusna marken under snön.
Lugn bara lugn, det finns sätt att få även de flesta av dessa lökar att blomma till våren.
 
Så länge jorden inte varit frusen så har jag kunnat plantera både pärlhyacint, scilla- och tulpanlök direkt där jag vill att de ska blomma, om marken har varit väldigt kall så har jag bytt ut den jord som lökarna ska stå i, mot rumsvarm blomjord, då borde den värmen hållas kvar nere i marken så att blomsterlökarna hinner utveckla rötter före det fryser där under dem.
För säkerhets skull så lägger jag då även på ett lager med löv, eller med snö, så det isolerar från kylan.
Jag har fyllt rabatter med lökar av pärlhyacinter just innan snön kommit då ytskiktet i rabatterna redan varit fruset, och pärlhyacinterna har ändå blommat året efteråt.
 
Men ibland ligger snön redan decimeterdjup utomhus, och vinterkylan har kommit på riktigt innan du fyndar de billiga blomsterlökarna.
Butiken borde bli glad att någon alls vill ha blomsterlökar när vintern kommit, och borde ge bort dessa gratis till entusiaster som är villiga att köpa blomsterlökar då.
För att lyckas driva fram blomsterlökar under dessa omständigheter så måste de planteras i kruka.
Om du har en sval potatiskällare så kan du sedan förvara krukorna med de planterade lökarna där, om du inte har en sådan mörk och sval miljö så kan du gräva ned krukorna med de planterade lökarna under snön, men då bör du först låta de planterade blomsterlökarna stå inomhus i rumsvärmen i en vecka så att de hinner utveckla rötter före du gräver ned krukorna under snön.
Glöm inte att märka krukorna med blomsterlök så du vet vad du planterat till våren.
 
Fördelen med att förvara de planterade krukorna under snön är att då börjar de växa när snön sedan smälter om våren och jorden i krukan tinar.
De lökar som förvaras i en sval potatiskällare börjar ju växa medan det ännu är vinter kvar utomhus i Norrland, och att ställa ut en kruka med tulpaner i knopp då det blir minusgrader blir sällan lyckat, speciellt om de vuxit fram i en frostfri miljö.
Nu finns det ju även en viss tidsgräns för att lyckas med att plantera billig blomsterlök man köpt på rean.
Jag har aldrig lyckats med dem som kommit i jorden efter jul, då har de förmodligen redan torkat och tappat livsgnistan.
Och vissa sorter köper jag aldrig efter den 15 september, sorter som Kungsängslilja, och Snödroppe är väldigt känsliga för torka och är inte lönt att köpa sent på säsongen.
Om du är osäker på om de lökar du tänker köpa ännu är vid liv så är mitt tips till dig att klämma lite på dem.
Är de fasta och hårda så kan det nog vara lönt att köpa en sådan, men om löken är mjuk som en seg svamp, eller om den går i kras för att den är ihålig, ja då är den redan död och hör hemma bland komposten.
 
Ha det gott, och om du klämmer lite på lökarna och får jord under naglarna ännu en tid så känns det nästan som om det ännu vore säsong för trädgård.
Trots att det nu är vinter.
---

Lök av hundtandslilja.
Jag har nyligen köpt blomsterlökar för halva priset som jag planterat i krukor.
Några får övervintra i potatiskällaren, och några får tillbringa vintern under snön sedan de fått stå inne i värmen ett tag, så de hinner utveckla rötter före vintervilan.

En fin pärlhyacint var en av sorterna jag fyndade för halva priset, trots att det är snö och fruset utomhus.
Nu är lökarna planterade i krukor.

Redan innan snön kom så planterade jag tulpanlökar i rabatten och några i en kruka, som övervintrar ute under snön. Det blir spännande att se om de blommar lika bra till våren som vad de gjort förut om åren.

Till sist, missa inte den utlottning här på bloggen av en kökshandduk från Flatebo.se som pågår fram till den 1 december.
Detta för att fira att den här bloggen nu blivit tre år.
Kan ni tänka det?
Tre år av fotograferande och skrivande som inneburit kontakt med många intressanta och trevliga människor.
Tack för att ni läser!

För att komma till utlottningen klickar du HÄR.


5 kommentarer:

  1. Superbra tips! Har man små läbbiga möss i t ex garaget ska man bara komma ihåg att täcka med nät (been there, done that) annars är det inget kvar när våren kommer ... :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Hehhee! Undertecknad har gjort precis samma sak efter att ha fyndat lökar i Plantagen. Dessvärre brukar jag inte lyckas överdrivet bra med realökar. Antingen beror på mig eller på lökkvalitén - men jag gör ett försök igen. Man ser på bilder i olika trädgårdstidningar hur fint det blommar i andras krukor....;-( ...nu vill jag att våren 2014 skall även mina lökkrukor blomma.;-))!
    Grattis till tre år! Det går så fort - fråga mig :)!
    Ja, utan bloggen skulle jag inte lärt känna en viss Hans från Norrbotten :-)!/Anja

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!
    Hehhee! Undertecknad har gjort precis samma sak efter att ha fyndat lökar i Plantagen. Dessvärre brukar jag inte lyckas överdrivet bra med realökar. Antingen beror på mig eller på lökkvalitén - men jag gör ett försök igen. Man ser på bilder i olika trädgårdstidningar hur fint det blommar i andras krukor....;-( ...nu vill jag att våren 2014 skall även mina lökkrukor blomma.;-))!
    Grattis till tre år! Det går så fort - fråga mig :)!
    Ja, utan bloggen skulle jag inte lärt känna en viss Hans från Norrbotten :-)!/Anja

    SvaraRadera
  4. Jag fyndade också lite lökar för ett tag sedan. Jag bevakade dem i en hel månad och väntade på rean!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Härligt med lökar som man dessutom fyndar lite billigare.
    Det kommer att blomma vårfint hos dig i maj :=)

    Själv har jag inte köpt en enda lök i höst!!!!!!
    Är väldigt förvånad över mitt ovanliga beteende......

    Ser just nu att vi har bloggat till viss del om likadana saker.... nämligen Trädgård Norr :=)

    Ha en fin start på den nya veckan!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.