tisdag 18 februari 2014

Japansk lönn

Acer palmatum
I höstas så övergick den japanska lönnen från en kopparbrun/grön färg till en nästan blodröd färg.
Jag hade knappt lagt märke till denna lilla buske förut, men när den blev röd så var den svår att missa.
Vem ser inte en sådan signalröd buske en grå och disig höstdag?


Den japanska lönnen är tyvärr dåligt härdig för vårt klimat i Norrbotten, jag hade nog inte köpt någon om det inte var för att de slumpades bort för endast 39 kronor styck förra hösten.
Vi köpte två plantor.

Den ena planterade jag som dekoration på en grav i Boden, och den överlevde faktiskt förra vintern och var fin hela sommaren.
Jag trodde inte att den skulle klara vårt kalla klimat.


Den andra har vi planterat i en kruka som vi bär ner i potatiskällaren om vintern, men kanske jag till sommaren väljer att på försök plantera ut den i trädgården.
Det börjar bli många 'veklingar i kruka' att bära in och ut och upp och ned.

När sådana klimatkänsliga växter till slut blir för stora får de till sist möta sitt öde med vårt kalla klimat någonstans ute i trädgården.
Oftast slutar det med fiasko vid alla sådana försök till 'zonknäckeri'.


Den japanska lönnens höstskrud får bli mitt bidrag till färgutmaningen hos Charlotta med bloggen Charlottas trädgård.
Där finns en länksamling där bloggare kan visa upp de röda färgerna i trädgården.

Ha en härlig dag!

5 kommentarer:

  1. Härlig rödfärg...blir spännande att höra om det är något att satsa på i norr....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Lönnar i höstskrud, åhhh det är underbart det. Men de japanska blir ju så röda att man blir bländad. Jag har en japansk fliklönn i min trädgård och den blir så där otroligt röd.
    Hoppas ditt lilla träd klarar sig. Väldränerat är väl enda tipset och chansen för att det ska fungera. Läste om någon som odlade rhododendron i ren sand långt upp i norr och de klarade sig. Men lönnar har kanske andra anspråk?

    SvaraRadera
  3. Faktiskt så köpte jag denna förra sommaren och har den planterad i min trädgård. fick rådet att plantera den i grus för att den skulle ha bättre överlevnads förmåga då,vi får väl se till våren hur det gick med det:)
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  4. en vacker lönn du har lyckats få att överleva.
    Ha en bra söndag
    Meta

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.