fredag 20 april 2012

April


Det är april och vårvinter här i Norrbotten, en vårvinter med betoning på just vinter.
Efter varmt väder med sol och regn som tog hårt på snötäcket så har det åter blivit kallt, och efter de senaste dagarnas snöfall så blev det vinterkänsla igen.
Inget har än börjat att växa ute i trädgården, allt är täckt av snö.
Växthuset är ännu vinterstängt på grund av de kalla nätterna.



Några små penséer som min fru planterat i en kruka ger ändå lite vårkänsla, krukan måste in om natten, för redan har en omgång penséer och påskliljor frusit bort en natt.
Vid dörren har vi våra järnurnor, de har stått tomma hela vintern, men nu har jag planterat in de parkrhododendron som vi brukar ha där.
Det blev trevligt med lite grönska ute i det vita.
Våra parkrhododendron har övervintrat i potatiskällarens svala mörker.







Efter en varm dag rullar kylan in om kvällen och dimma bildas.
Våra parkrhododendron hänger betänkligt med bladen efter en kall natt med -8º C.
Hoppas att jag inte planterat ut dessa för tidigt, men de skall väl tåla lite kyla, även om de inte klarar att övervintra i vårt klimat med någon större framgång.





Bilden här ovan visar vår största rabatt med små träd med gnagskydd. De svarta gnagskydden var nästan alla helt täckta av snön förut i vinter, så visst har snön sjunkit ihop.
Här under en kvist av Manchurisk valnöt som än får stå inuti gnagskyddet för att inte torkas ut av vårsolen. Kanske skyddar det även mot sorkskador, de små odjuren härjade i höstas i den rabatten och lät sig väl smaka av perennernas stjälkar och blad.
Vissa perenner försvann helt, sorkarna hade så mycket att äta där att de inte brydde sig om den ost eller skinka jag laddat fällorna med.
Kanske jag borde ha gillrat fällorna med Fjällvallmo istället?


Det lär dröja innan något blommar ute i rabatten, jag får trösta mig med en blommande krukväxt istället om jag vill se på blommor, men det är liksom inte samma sak...

Chirita 'Aiko'



Nere vid ån ser det ut ungefär som det gjort förut i vinter, men vid forsarna har isen släppt, men inte just här där ån stilla flyter fram.


10 kommentarer:

  1. Den ser ju väldigt pigg ut din Rhododendron. Det är många växter som går bra att övervintra i källaren, men att även Rhododendron funkar var ngt nytt för mig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli väldigt spännande att följa er trädgård. Jag är fascinerad över de norra delarna av vårt avlånga land och som skåning tar jag mycket för givet när det gäller trädgård. Underbara vinterbilder!

    SvaraRadera
  3. Oj, oj vad mycket snö! Hoppas det vänder snart!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Vilket vacker växthus! Annars ser det verkligen vintrigt ut hos dig. När rododendron rullar ihop sina blad är det bara för att spara på 'resurser'.
    Jah önskar verkligen att våren kommer till Norrland och att det där vita försvinner. Nätterna får väl också bli lite mildare så att du kan börja njuta av det vackra växthuset!/Anja

    SvaraRadera
  5. Ni har ett så fantastiskt vackert växthus och vad roligt det var att läsa historien kring det i ett tidigare inlägg.
    När jag ser att ni fortfarande har snö så känner jag att dagens snöväder här i "söder" känns som en baggis.
    Ha det gott däruppe!
    /Anna

    SvaraRadera
  6. Du har snö som heter duga...lite mera än vad jag har..du kanske skulle flytta till kusten:)Just nu önskar jag bara att det inte kommer mera snö som dom lovat..och att det blir varmare nattetid. Jag har inte heller vågat starta mitt växthus än..elräkningen:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Ert växthus är så vackert, både färgen och stilen på det!Men, oj så mycket snö ni har än! Här har det också snöat idag..men det smälter direkt. Och vi har nästan bart på marken.
    Trevlig helg!
    /Cika

    SvaraRadera
  8. Från hemska sorkåret i fjol fick jag lära mig att sorken är vegetarian så därför laddade jag fällorna med morötter och det gick bra, ja inte för sorken utan för mig....
    /Frösön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, nu skall vegetarian-sorkarna få det hett om öronen om de vågar tillbaka hit!

      Radera
  9. Tak for de gode billeder.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.