tisdag 25 oktober 2016

Smalbladig brakved

Frangula alnus 'Fine Line'
Trädgårdens mest smalbladiga växt är en brakved med namnet 'Fine Line'.
Det är en pelarformig liten buske som jag köpte och planterade i våras.

Jag har länge gått och sneglat på denna växt, jag har alltid gillat de smala nästan gräslika bladen och det pelarformiga växtsättet, men jag har alltid varit osäker på om denna brakved klarar vårt klimat.
Växten är härdig till svenska växtzon 5, men vi har det ju kallare än så här, men jag hoppas ändå att denna brakved ska trivas i vår trädgård trots de kalla och långa vintrarna.



Försommarbild.



Nu är det höst och jag läste att denna smalbladiga variant av brakved ska få fin höstfärg.
Hm, jag undrar när, för snart är hösten slut här i norr och kommer strax att övergå till vinter.

Denna brakved står ännu grön och grann.

Oktober 2016
Kanske det är ett dåligt tecken att busken inte förbereder sig för vintern genom att få höstfärger?
Kommer denna brakved att överraskas av snö och kyla och då frysa ihjäl?

3 kommentarer:

  1. En åtråvärd växt inte minst för att jag tog död på två exemplar ev den. Den ena ogillade en kanske något ogenomtänkt flytt och den andra var för liten och klen för att klara en tuff vinter. Stor lycka till och berätta hur det går.

    SvaraRadera
  2. Får håpe at brakveden klarer vinteren hos dere. Dere har vel endel snø og det burde jo isolere..
    Vi bor i et helt annet klima og har erfart at Zone ikke alltid er det lite snø, ofte barfrost og dyp tele i bakken, og da hjelper det ikke at vi bor i Zone 2 - 3.
    Lykke til.
    Eirin

    SvaraRadera
  3. Snygg, men förstår din oro. Jag hade nog bäddat in den med ett rejält lövlager, eftersom vi kan få minus innan snön kommer och ibland ingen snö alls, men det problemet kanske inte du har.
    Säger som Marta, berätta hur det går och lycka till!
    /Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.