onsdag 1 juni 2016

Liljebagge

Lilioceris lilii

Trädgårdens allra vackraste skalbagge är den mest fruktade, jag pratar om liljebaggen. denna hatade insekt som förstör trädgårdsvärldens vackra liljor genom att lägga ägg på dem.
När äggen kläcks så äter larverna både blad och knoppar på ett mycket noggrant sätt.

De har funnits här i norr i kanske snart 20 år, men de ger sig alltid först på våra olika sorter av gräslök.
Än så länge har de flesta av liljorna fått stå ifred.
Jag gissar att gräslöken är godare att äta?

För länge sedan fanns inte liljebaggar här i byn, men jag gissar att något ägg följt med hit med någon av alla de plantor vi planterat in i trädgården.

Spår av liljebagge.

När jag fann den förste liljebaggen där igår så hade de uslingarna redan börjat att äta på gräslöken.
Jag visade den lackröda liljebaggen för våra barn och berättade att de får 20 kronor för varje infångad eller dödad liljebagge som de ger till mig.


På våra plantor av gräslök piplök och på våra plantor av bredbladig gräslök (även kallad rysk kantlök eller norrlandslök) brukar man på försommaren hitta dess larver, som då är täckta av sin egen avföring.
Gissar att de gör det för att skydda sig.

Men än finns där inga larver, utan 'bara' liljebaggar.

Liljebaggarna har ett knep för att slippa fångas, de släpper taget om plantan då man närmar sig och faller till marken, där de snabbt gömmer sig.

En av de infångade liljebaggarna fick avsluta sin karriär som trädgårdsvandal och fick bli fotomodell de sista minuterna i sitt liv, men det gillade den inte alls.
Den till synes långsamma skalbaggen satte av i maratonfart mot friheten och skällde på ett märkligt sätt när jag snabbt fångade den igen.
Den var inte lätt att fotografera.

Den är snabbare än somliga tror...



Kanske något blev fel då liljebaggen skulle få sin kamouflagefärg, istället för grön så blev den lackröd, och förhållandevis lätt att upptäcka bland gröna blad.

Kanske de små liljebaggarna fördärvade skapelsens vackraste blomma i Edens lustgård så Gud Fader själv målade liljebaggarna röda som straff?
Eller så kommer de från Hin Håle som ett sätt att pröva och plåga oss blomsterälskare?


Jakten på liljebaggarna här startat, ju fler liljebaggar som infångas, ju mindre skada gör sedan larverna.
De är duktiga på att samla in liljebaggar, och det kommer att kosta mig en slant, men det är det värt.




2 kommentarer:

  1. Hej, jag läste din underhållande text, men det där är lökbaggar, dom är lika som bär men liljebaggar har svarta ben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, då slipper jag oroa mig för att liljebaggar har hittat till vår trädgård. Lökbaggarna verkar ha försvunnit redan förra året.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.