fredag 27 maj 2016

Blommig fredag - Grand finale


Nu blommar det i en kruka med sådda sommarängsblommor som jag fick av min yngste son när jag fyllde år i vintras.
Som vi alla har väntat och hoppats på att något av den frösådden skulle blomma, och nu till sist så belönas hans slit med dekoration av krukan och frösådd.


När de första fröna grodde i mars så fick jag en föraning av odlingssäsongen redan då, ute var det ju full vinter, och odlarglädjen hade krympt ihop till en liten skrutt.

Kanske detta var den bästa födelsedagspresenten.

Den stora utmaningen var ju att hålla frösådden vid liv i en så liten kruka som snabbt torkade av vårsolen.



 Nu blommar en gänglig högrest planta i den lilla krukan, och under den finns några fler småplantor som liksom "stannat i växten" då krukan nu är på tok för liten för den stora plantan som blommar.




Denna kruka dekorerade min yngste son på fritids, och det var även de som hjälpte honom att så in krukan med frön från en sommaräng.
(De tänkte väl att jag gillar blommor, så då passar en kruka med frösådd.)

Tack så mycket!

Men frågan är: vad är det här för blomma? Jag själv har ingen aning.

Dagens tema på 'Blommig fredag" är grand final, och hur andra trädgårdsrelaterade bloggarre tolkar det finns att se hos fina bloggen Bland rosor och bladlöss

Ute i trädgården är det dock långt kvar till någon grand final, där har blomningen just börjat.


8 kommentarer:

  1. En av de finaste presenter du fick.till din 50 års dag!

    SvaraRadera
  2. En trivelig vårfinale! Aner ikke hva den fine blomsten er...

    SvaraRadera
  3. Vilken fin present, att njuta av länge. Kan det vara Zinnia?
    Ha en fin helg/Marika

    SvaraRadera
  4. Härligt när yngr generationer visar intresse för det gröna. Zinnia?
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vad mysigt de är att få saker som barnen gjort själva kanske en blivande trädgårdsmästare??
    Ha nu en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Det är en Zinnia. Underbar sommarblomma😊

    SvaraRadera
  7. Det är en Zinnia. Underbar sommarblomma😊

    SvaraRadera
  8. Tack för svar, kul att veta att det är en Zinnia.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.