torsdag 24 mars 2016

Gul clivia


Helt rätt i färg nu i påsk är en gul clivia.
Den klarar dessutom inomhusklimatet bättre än påskliljor som snabbt blommar över i värmen.


Den gula clivian är ny, för våra gamla clivior torkade ihjäl under vinterförvaringen.
För att få clivior att lättare blomma om så fick jag rådet att placera dessa svalt och torrt en period under vintern.
Men någon måtta får det vara med torkan tyckte de gamla cliviorna och dog av torkan i fönstret i ett förråd.

Clivian med de gula blommorna blev direkt min favorit.


Clivia kallas ibland för mönjelilja.


Clivian som härstammar från Afrika ser ju lite malplacerad ut med all snö i bakgrunden där utomhus.
Nu lyser den upp i vårt vinterland, för än dröjer det flera veckor innan den första snödroppen vågar fram ur snön och ropar ut att den riktiga våren är här.

Clivian får bli min tröst så länge...


Glad Påsk!

5 kommentarer:

  1. Verkligen läcker! Jag har bara den vanliga orange och den blomstrejkar i år. Hade nog behövt den där lilla lagom vintervilan ändå.
    Önskar Glad Påsk
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Nice shade of yellow Clivia. Great for the weekend holiday! JC

    SvaraRadera
  3. Gul Clivia var ny for meg. Den er virkelig vakker og du får nyte den mens du venter på våren.:-)
    Ha en fortsatt fin påske.

    SvaraRadera
  4. Snygg färg på den! En riktig gammaldags växt som jag minns att mamma försökte få att blomma om med varierande resultat.
    Ha en fin fortsättning på Påskhelgen!

    SvaraRadera
  5. Vart kan jag köpa denna gula Clivia

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.