tisdag 13 maj 2014

'Peppermint'

Muscari armeniacum 'Peppermint'
Hos oss blommar Armenisk pärlhyacint i en kruka.
Jag köpte och planterade lökarna i en krukor i mitten av november.
Lökarna såldes ut för halva priset då.
En kruka fick efter några dagar inomhus grävas ned under snön, den andra krukan har jag övervintrat i den svala potatiskällaren sedan dess, och där började det att växa redan i början av mars, och det är de som nu blommar fint.


Jag fotograferade de isblå blommorna mot snön som föll en kväll för snart två veckor sedan, det blev något svalt över dessa bilder. När det varit frost så har krukan förvarats inomhus.
Jag vet inte hur pass mycket frost en armenisk pärlhyacint tål sedan de väl börjat att växa.



Den kruka som jag låtit övervintra utomhus ser ännu ut som den gjorde för två veckor sedan, där har ännu inget börjat att växa.

'Peppermint' en isblå skönhet.

I mellandagarna så köpte jag en förpackning till av dessa lökar, (då såldes de ut för tio kronor förpackningen) och planterade också dessa i en kruka som sedan dess fått stå i potatiskällaren.
De har nu precis börjat att växa.
Kanske de lökarna blommar lagom till skolavslutningen i juni?

Höstlökar planterade i kruka efter jul, jodå, de är också vid liv.

Denna ljusblå pärlhyacint skall klara sig lika bra som vanliga pärlhyacinter , vi får se om det är så, för till sommaren så planteras alla lökar av 'Peppermint' ut i rabatten.

Nu blommar de ljusblå pärlhyacinterna och blir en försmak över det vårflor som ännu inte riktigt har startat att blomma i vår trädgård.
Så dessa pärlhyacinter är fina att se på nu när det mesta här ännu är brunt och grått.

Ögonfröjd!

Tips, läs även om pärlhyacinternas återkomst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.