onsdag 8 maj 2013

Gul hundtandslilja

Erythronium 'Pagoda'
I växthuset blommar nu en gul hundtandslilja.
Jag köpte de hundtandliknande knölarna billigt i november förra året, men marken var frusen så jag planterade knölarna i en kruka som fick övervintra i potatiskällarens svala mörker.

Det skrivs ofta om just hundtandsliljor att de knölarna skall planteras direkt man köpt dessa, och att de riskerar att torka bort om de ligger för länge ovan jord.
Just dessa knölar av 'Pagoda' hade legat i butiken i nästan tre månader då jag sedan köpte dem.
De var då ändå fasta och fina, och helt bevisligen vid liv, trots att de legat så länge i en torr påse.



Denna hundtandslilja är en hybrid av vildväxande gul hundtandslilja och en vit, och enligt boken 'Lundens skugga' av Hannu Sarenström så växer just 'Pagoda' bra även där träden skuggar.
Dessutom sprider den sig villigt bland lundens växter.
Den gula hundtandsliljan växer ursprungligen i trakten av Kalifornien och med tanke på att det skiljer en hel del mellan klimatet där och i norra Sverige så blir det spännande att se om växten klarar att övervintra här i vårt klimat.
Jag tror jag måste välja en skyddad växtplats för denna gula juvel, en plats som är fuktig på sommaren, men samtidigt en plats där ingen fukt samlas på vintern.

Kanske kan då denna växt övervintra också här i norr...



Också på nära håll är de gula blommorna fina.

Vår planta består av fyra hundtandliknande knölar som är planterade i en kruka i väntan på att placeras i trädgården.


7 kommentarer:

  1. Vad roligt att lökarna har överlevt sådan lång tid i butiken för att sedan med din omsorg blomma hos er.
    Här i rabatten har bladen börjat visa sig ovan jord och dom brukar blomma senare del av maj.

    Önskar er en trevlig helgdag mitt i veckan!

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Vad roligt att du får njuta av blomningen även om det är i växthuset (detta signade hus för var och en som har lyckan att äga ett...!).
    Jag märker att mina håller på att sprida sig lite bland nunneörter och drottningskon - de sistnämnda kommer senare dock, vilket är tur för färgerna skulle inte matcha;))!/Anja

    SvaraRadera
  3. Jisses, de är så söta! Vill ha massor (själv väntar jag på att blygsamma två blommor ska slå ut utomhus).

    SvaraRadera
  4. Lyckat! Väldigt snygga så där i kruka också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så snyggt i kruka.

    Mina hundtands liljor har börjat få knopp.
    Ja har 4 olika sorter.
    Den gula Pagodan har kommit upp ca 1 dm men än syns ingen knopp på den.
    Mina är planterad i upphöjd bädd och får morgonsol. Fuktighetshållande jord.

    Ha en riktigt fin långhelg.
    Här regnar det.

    SvaraRadera
  6. Hundtandsliljan är en av mina absoluta favoriter på vårkanten!

    SvaraRadera
  7. Det är så roligt att läsa om dina överlevnads experiment uppe i kalla nord! Jättefin lilja :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.