lördag 28 juli 2012

Från gårdagens tidning.


Foto från Cecilia Roslund.


Jag fick en bild till min telefon igår som visar en artikel från Piteå tidningen.
Här kan man läsa om den bussresa som Älvsby trädgårdsvänner gjorde i söndags, de åkte och tittade på fyra trädgårdar varav (otroligt nog) en av dessa var vår lilla trädgård.
Det hela började för flera månader sedan...

När jag visade bilder från vår trädgård vid föreningens årsmöte i mars så ville de gärna komma till vår trädgård under sommarens trädgårdsresa. Jag var väl inte så ivrig att ta mot en busslass med besökare eftersom jag befarade att vi nu i sommar skulle gräva om vatten och avlopp här i vår trädgård, och det som blivit kvar hade inte varit mycket att se, nu har inte det än blivit gjort, men familjens sommarplaner innehöll inte att vara hemma i trädgården och rensa ogräs.
Utan att överdriva så kan jag säga att vi varit bortresta sedan midsommar tills fredag förra veckan.
Vi har bara hunnit hem korta stunder för att tvätta och packa om innan vi åkt vidare.

Jag är glad att jag alls hann klippa gräset före Älvsby trädgårdsvänner kom till vår trädgård på besök, att det sedan fanns något att se här får vi tacka våra vänner Viveka och Mattias som hjälpt oss med att vattna växter och passa huset. Jag hoppas att alla trevliga Älvsbybor som kom hit  visste om att vi varit bortresta och att vi inte hunnit rensa bort Kärringtand och Kråkvicker, som växte höga på sina ställen när bussen anlände.

Men trots allt ogräs här så var det trevligt att träffa Älvsbyborna igen, kanske jag kunde förmedla en avslappnad attityd till det här med trädgård, allt behöver väl inte vara så perfekt?
Det var även spännande med en stor buss här där vägen slutar, men det fanns nog med plats för bussen att vända, annars kanske de blivit kvar här hela dagen.
Det känns bra att läsa om att de sedan åkte vidare till riktigt fina och välskötta trädgårdar, och att vår trädgård sedan i artikeln beskrivs som inspirerande tackar jag för.

Läs artikeln här: http://www.pitea-tidningen.se/nara_dig/artikel.aspx?ArticleId=7049121

Min fru tycker fortfarande att jag låtit lura hit folk, hon tycker inte att vi har någon "riktig" trädgård.
Jag tycker det var trevligast att träffa Älvsby trädgårdsvänner igen samt hinna prata växter med några av dem. Några bilder att visa från den dagen har jag tyvärr inte, jag glömde bort att hämta kameran när bussen kom.

Även idag fylls vår trädgård med folk, men av ett annat slag.
Idag är det barnkalas här med 18 barn + de vuxna.
Barnen bryr sig nog inte alls om det finns ogräs kvar i rabatterna...

Länk till Älvsby trädgårdsvänner: http://www.alvsbytradgardsvanner.se/




4 kommentarer:

  1. Så roligt att få besök även om inte allt ogräs är bortrensat. Kan tänka att det är befriande för alla gäster att se att det inte är fläckfritt :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Så kul att du fick besök i din fina trädgård! Själv gruvar jag mig för Tusen Trädgårdar om två veckor, dit jag anmälde min trädgård i ett entusiastiskt ögonblick i våras. Nu ska vi också resa bort och värmebölja är det också. Dessutom har jag aldrig haft så mycket ohyra som i år. Hoppas att de som kommer är intresserade av insekter också! ;) Ha en bra lördag och tack för att du delar med dig, det blir ju bra ändå! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. jag såg reportaget i tidningen:) Kul att kunna inspirera andra människor med att kunna visa sin trädgård.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Jag läste också den artikeln i PT.
    Jättekul!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.