söndag 28 april 2019

Tibast

Daphne mezereum

Nu blommar en tibast i vår trädgård.
Plantan är inte stor, jag köpte en frösådd liten en på en växtmarknad för kanske fem år sedan och nu blommar den för andra året.

Jag har för ganska länge sedan försökt att plantera tibast i vår trädgård utan att lyckas, de plantorna flyttade jag från Småland, men chocken att hamna i Norrbotten var för stor för de små plantorna, liksom för idegran och fågelbär (sötkörsbär) som jag också fick med mig då.



Tibast är vildväxande och men finns bara på några få platser, då plantan har höga krav på jorden som den växer i, tydligen ska tibast växa i näringsrik och mullhaltig jord.

För några år sedan fann jag så en ganska stor planta av tibast på en handelsträdgård i Luleå, den köpte jag direkt då den ju även är lika sällsynt förekommande på handelsträdgårdar i Norrbotten som ute i naturen här.

Det är den buske i vår trädgård som varit dyrast vid inköp, men är man plantsamlare så är man.



Mina förväntningar på denna stora nya tibast var skyhöga året efteråt, men några blommor kom inte.
Men den hade överlevt och grönskade, så jag var ändå nöjd.
Det var för två år sedan.
Men varför blommar den inte i år?
Kanske den stora busken bara är lite sen i starten jämfört med den lilla?
Kanske den inte trivs i den magra jord som finns i vår trädgård?
Kanske jag bör lyfta plantan och tillföra riktigt bra och näringsrik jord där den nu står?



Här till sist en bild på ett av bären som den stora busken hade då jag köpte den, det är dessa bär som gör tibast så farlig, då de vackra röda bären kan locka barn att äta dem.
Nu är ju våra egna barn tonåringar, men ändå plockade jag bort dessa bär direkt då jag planterade busken i trädgården.

Tibast är ingen lek, jag är ännu osäker på om det var så smart att plantera in den i trädgården, just på grund av risken att något barn någongång ska äta bären.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.