torsdag 24 augusti 2017

Rysk oliv

Elaeagnus angustifolia

Ja, egentligen heter detta lilla träd 'smalbladig silverbuske' här i Sverige, men namnet rysk oliv är ett bättre namn på detta träd som ju har helt andra egenskaper än den invasiva silverbusken som sprider sig åt alla håll med rotskott.
Den smalbladiga varianten sprider sig inte med rotskott.

Silverbuskens enda fördel förutom färgen är väl annars att de är så härdiga att de kan odlas i hela landet.

Tyvärr är inte den 'smalbladiga silverbusken' lika härdig.


Trädet påminner om olivträd till form och växtsätt, men någon riktig oliv är det ju inte.
Men namnet rysk oliv låter ju mer spännande än smalbladig silverbuske.

Jag har kollat upp och funnit lite olika uppgifter om trädets härdighet.
Det stod att trädet klarar växtzon 5 på handelsträdgården där jag köpte det, har även hört att det växer och övervintrat vid kusten i Västerbotten, men det kanske är på gränsen till en än mildare växtzon?

Västerbottens kustland ter sig ju subtropiskt jämfört med klimatet i vår trädgård.

I en bok jag har hemma anges trädet bara härdigt för svenska växtzon 4.
I en annan bok om träd över hela världen anges världszon 7, och det är ett dåligt omen, då det är i höjd med norra Turkiet.

Hur ska jag göra nu?
Jag kan ju inte plantera det nya trädet där jag först tänkt, tänk om denna ryska oliv inte alls motsvarar härdigheten jag förväntat mig.
Jag tänkte att i Ryssland är det väl kallt om vintern?

Men kanske den ryska oliven bara trivs i trakterna vid Svarta havet, och i USA där den trivs för bra och har förbjudits i vissa delstater.


Nej, nu får jag göra plats på trädgårdens soligaste och mest vindskyddade ställe, på en upphöjd bädd där ingen fukt kan samlas som kan frysa till besvärlig tjäle.


Kanske, kanske kan den ryska oliven överleva där bredvid en av klimatet svårt sargad äkta kastanj?

4 kommentarer:

  1. Hehhee! Så klart låter rysk oliv mycket mer exotiskt än en smalbladig silverbuske :-). Det där med ryskt är dock lite bedrägligt eftersom det väldiga landet har från polarklimat till subtropiskt. Så att precis som du säger så kanske kommer den ryska oliven från trakterna av Svarta havet...;-)
    Annars är det kanske vanligast att man sammanknippar ryskt klimat med permafrost. Håller verkligen tummarna att ditt "olivträd" håller måttet och trivs där du planterar den. Får den någon slags frukter?
    Ha det supergott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt boken 'träd och buskar vid Medelhavet' så blir trädet sju meter högt och gulaktiga frukter som är ca en centimeter långa med söt smak.
      Trädet växer från södra Europa fram till Väst-och Centralasien och vidare till Himalaya.

      Oddsen att lyckas med en sådan sydländsk raritet i ett kallhål i Norrbotten ter sig inte så stora.
      Vi får se hur det går...

      Radera
  2. Himalaya bådar väl ändå lite hopp? Men, så klart - på vilken höjd. Jag var en gång på Etna. Det var roligt att följa de olika klimatzonerna ju högre upp vi kom: Först subtropiskt och till sist på 3500 möh över trädgränsen.
    /A

    SvaraRadera
  3. håller måttet och trivs där du planterar den. Får den någon slags frukter?


    ทางบ้าน

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.