onsdag 9 juli 2014

Sköldmöja

Ranunculus peltatus


I en vattenfylld urna blommar nu sköldmöja här hemma hos oss.
Jag fick syn på de vita blommorna när barnen badade i en sjö utanför Lycksele för några dagar sedan.
Längs med hela stranden fanns uppspolade revor med vita blommor.


Där på stranden skulle de ju ändå inte klara att slå rot, så några revor fick följa hem till oss i en vattenfylld försluten påse.


En bra bit ut i sjön fanns massor med vita blomster av sköldmöja, trots att denna växt räknas som vanlig i nästan hela landet, så har jag inte lagt märke till att de växer i sjöarna runt vår by.


Något svårt ogräs såg det ju ändå inte ut att vara där i Lappland, och vita blommor är ju fina,  kanske jag på prov planterar in någon reva bland de vita näckrosor som finns i en av de sjöar där vi brukar bada.

Men jag tror att sköldmöjan vill kanske växa ganska djupt, så att det blir frostfritt under vintern för rötterna. Det kanske inte blir så enkelt att plantera in dessa blomster som jag först tänkte att det skulle vara...


1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.