fredag 18 juli 2014

Knölal

Alnus incana f. Gibberosa

Här visar jag nu en riktig favorit, som jag önskat till vår trädgård i många år.
Jag vet att knölalen har en viss samlarstatus bland oss växtjägare, för den finns inte till salu hos varje handelsträdgård direkt. Och där den går att köpa så kan den vara ganska dyr.
Men nu när jag fått en så har jag haft svårt att bestämma mig för vart jag ska plantera den.

Än är ju vår knölal ganska liten men jag vet att den så småningom kan växa upp till ett ganska stort träd, som fullväxt kan den visst nå en höjd av åtta meter, så det gäller ju att tänka på att den ska få det utrymme den kräver.


Knölalens blad påminner mer om gråal än klibbal, så det känns bra, då gråal klarar kallt klimat bättre än klibbal.
Knölal kanske är en knölig variant av gråal?
Jag läste att gråal inte vill växa direkt i lerjord, så då föll liksom den nedre delen av trädgården bort som möjlig plats för knölalen. Där finns bara lerjord.


Eftersom stam och grenar är täckta av knölformade utväxter så är knölalen ett spektakulärt träd som kräver sin plats så att man kan se trädet hela året, den vackra stammen är ju inget man vill gömma i trädgårdens bortre delar, nej den måste ju få stå så att den alltid syns.
Problemet var att alla sådana platser redan var upptagna av andra växter, men nu har ett ullvide fått flytta på sig så att knölalen ska komma till sin rätt så småningom.


Vår knölal har jag fått av min trädgårdsvän Kjell-Benjamin, den har klarat att övervintra utomhus i kruka hos honom i Piteåtrakten, så den borde ju klara klimatet även här i vår trädgård.
Tack än en gång för det fina trädet Kjell-Benjamin!


2 kommentarer:

  1. Spennende! Lykke til med treet.

    SvaraRadera
  2. Såg den i flera trädgårdar i piteåtrakten för någon vecka sedan och en sådan skulle jag vilja ha även om plats saknas :-))

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.