onsdag 5 juni 2013

Gullviva

 Primula veris

I vår trädgård finns några små gullvivor,de är inte alls så många och det är plantor som vi fått från andra trädgårdar.

De få plantor som finns i vår trädgård är ganska ensamma i området för det finns inga vildväxande gullvivor här, men de som är inplanterade klarar vårt klimat om de får växa väl dränerat.
De senaste åren har de börjat sprida sig med frön till gräsmattan, men de är inte alla plantor som klarar att övervintra här.
De plantor som blivit utsatta för vinterfukt har inte klarat vintern.



Gullvivor växer på några få platser i vårt nordliga län, oftast är det plantor som liksom våra som blivit inplanterade i någons trädgård, för att sedan sprida sig vidare med frö.
Plantor som hämtats från landets södra delar.
Eftersom gullvivorna är inplanterade här så sorterar jag in växten under 'perenner' istället för under 'vilda växter'.


Vi har gullvivor som är av normal höjd och så har vi en planta med några som blir dubbelt så höga.
Jag vet inte riktigt vad det beror på, kanske de högre gullvivorna heter något annat?



Hur det än är med den saken så förgyller de små blommorna vår trädgård med lite sydlig fägring.



Nu har vi även fått en röd/rosa gullviva.


6 kommentarer:

  1. Maria Nøkkeblom, som vi kaller dem i Norge, er så praktfulle. De vokser villt i både rødt og gult i Hagen vår i Varmland. Et høydepunkt hvert år.

    SvaraRadera
  2. Roligt att ni kan ha dom hos er också. Visst är det härligt med vilda växter i trädgården!
    Ha en fin nationaldag!

    SvaraRadera
  3. Jaha, se där. Visste inte att gullvivor inte växer vilt i norr. Kul att ni har några att glädjas åt. Jag gillar dem så oerhört mycket. Hela norrsidan av min tomt har jag låtit bli ett gullviveeldorado, där får de göra som de vill. Fri hopp och lek!

    SvaraRadera
  4. Så bra att den vill vara hos er! Du sniffar väl ordentligt i de små trattarna? Gullvivans doft är försommar tycker jag.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Bosse i Skaraborg14 juni 2013 kl. 13:28

    Fina bilder! Har också några i vår trädgård. Finns det något sätt man kan "hjälpa" naturen på traven så att de sprider sig mera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bosse, jag önskar att jag visste svaret på din fråga, då skulle jag hjälpa våra gullvivor att sprida sig som ogräs.
      Ha det gott!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.