fredag 26 maj 2017

Tuffa överlevare


 Blommig fredag - oväntat

Jag fick syn på att den planta av fransk dragon som jag planterade i trädgårdslandet har överlevt en vinter i Norrbotten och att den börjat att grönska nu.
Det var lite oväntat, för jag hade läst att fransk dragon inte klarar sig i norra delen av landet, därför trodde jag inte att den plantan skulle övervintra här.


Fransk dragon är en kryddväxt med utmärkt smak, en av favoriterna i kryddlandet.
Därför planterade jag ändå en fransk dragon här, och såg den som en ettårig växt, men den är tuffare än vad jag räknade med.

Isatis tinctoria

Även en planta vejde har övervintrat där, den plantan har under några års tid övervintrat inomhus i kruka. Den har då stått nere i potatiskällaren, men den ville ha en större kruka, och jag ville göra trädgårdslivet lite enklare och planterade vejden i trädgårdslandet i höstas.

Nu har jag lärt mig att vejde trivs bäst på friland, för så här kraftig har inte plantan varit förut.
Hoppas att den vill blomma för första gången i år, och ge fröställningar som man kan använda att färga tyg blått med.

Redan på vikingatiden skall folk ha färgat tyg blått med hjälp av vejde, blå färg till tyg var annars mycket dyr och ovanlig i vårt land.
En planta vejde i trädgården är också ett stycke kulturhistoria.



Ännu en oväntad upptäckt gjordes nyss, en parkaralia har också övervintrat på friland här i norr.
Parkaralia anses härdig upp till växtzon 3, så att den ens har haft planer på att klara sig utomhus här, hundra mil från zon tre, ja det var något oväntat.

Aralia elata

 Jag hade förut även parkaralian i en kruka som övervintrade i potatiskällaren, men de vassa taggarna fick mig att förpassa denna taggbuske ut på friland.
Jag var då less att riva mig på taggarna då jag bar runt på krukan vår och höst.

Kanske det är snön som skyddat den lilla parkaralian så att den klarat vintern?
Att den överlevt är kul, men en vinter är ingen vinter för veka växter på våra breddgrader.
Vi får se hur plantan mår om ett år, för till hösten kommer den största prövningen, att övervintra efter en alldeles för kort sommar.
Sådana veka och sydliga växter brukar ännu stå gröna då vintern rullar in.



Till sist lite blomster att visa på blommig fredag.
Idag får det bli påskliljor som växer i kanten mot skogen.
Där trivs de bra.




För att se andra oväntade trädgårdshändelser, kika in hos fina bloggen Bland rosor och bladlöss där pågår Blommig fredag som bäst.
Ha en trevlig helg!


11 kommentarer:

  1. Er det mulig? Estragon overvintrer knapt nok hos meg i H3... Ser etter skudd nå, men har ikke sett noen. Må vel kjøpe ny igjen.
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Också förvånad över din franska dragon. Det finns en rysk dragon också som är mycket härdigare. Är det möjligt att det är den du har, trots att det står fransk på namnlappen?
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju möjligt att de har blandat ihop etiketterna på trädgårdsbutiken (Granngården) där jag köpte kryddväxterna till trädgårdslandet.

      Jag hade en gång en rysk dragon, men inte ens den klarade sig så många år här i norr.
      Jag ska köpa nya plantor av dragon och jämföra vilken av dem som har överlevt en vinter här.
      Ha det gott!
      /Hans

      Radera
  3. Visst är det härligt med oväntade överraskningar.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Spännande och roligt när växterna överraskar. Tror man fuskar en del med namnsättningen på dragon - tyvärr.

    Ha det gott!Carina

    SvaraRadera
  5. Visst är det roligt när växter överlever som man testar. Jag med får överraskningar nu. Undra om Fagernäs har något ovanligt spännande iår, måste nog ta mig dit och kika lite. Jag är så glad det spöregnar idag, då vet jag att massor kommer upp i veckan. Är så nyfiken om vipphortensian klarat sig men ser så ut eftersom delar av den har gröna kvistar, den är som en liten buske. Köpte en grapefruktmynta igår, hoppas jag kan övervintra den. Sedan fick det bli en ny rabarber som heter Barbro. Gjorde iordning några nya pallkragar igår.

    SvaraRadera
  6. Man slutar aldrig att förvånas över överlevnaden hos vissa växter. Jag har en Sumpcypress som knappt är härdig i zon 1 men den klarar sig hos mig i zon 2-3 utan problem.
    Men jag undrar verkligen var Vejde är för något?

    //Veronica

    SvaraRadera
  7. Vilka glada överraskningar! Jag tror nog att de upphöjda bäddarna som ger dränage hjälper till förutom snön och sen är förstås alla fingrarna gröna, kanske även tårna...
    Intressant med vejden. Den står nu uppskriven på önskelistan.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Om du har smakat fransk dragon tidigare känner du nog av smaken om du har den franska eller den ryska.
    Jag är otroligt nyfiken på dina rabattkanter. De ser helcharmiga ut. Vad är de gjorda av?
    Annars så tror jag att snötäcket kan vara förklaringen till att du får många oväntade överlevare i din trädgård. Vår västkustska, blöta klimat tar död på många växter. För vi vill ju alla pröva växter som normalt inte klarar klimatet, och min vurm är ju alpiner. Dessa skulle kräva snö och kyla...
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att snön skyddar bra under vintern, men ofta finns det ju perioder under senhöst då det på natten kan bli ner mot 20 minusgrader efter ett regn dygnet före. Men kanske snön kom före kylan i höstas?

      Kanterna runt odlingslådorna i trädgårdslandet är gjorda av gammal rostig plåt som vi förut hade på en lada.

      Ha det gott!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.