söndag 8 november 2015

Parasollpil

Salix 'Blanda'
Ibland så lyckas man ju mindre bra med de olika försök man planterar in i trädgården. Vi har en parasollpil som jag nog hade trott skulle klara sig bättre än vad den faktiskt har gjort.

Här visar jag några sommarbilder av vår parasollpil, nu är den ju avlövad sedan länge och inte mycket att visa upp.

Jag köpte vår parasollpil i mitten av augusti 2010 och planterade den då.
Det mesta av trädet dog redan efter den första vintern, men stammen är vid liv en halvmeter upp från roten, ungefär så högt som snötäcket skyddade. Det växte ut nya grenar där, och de har klarat de senaste vintrarna bättre.
De första åren frös även det mesta av den nya tillväxten tillbaka om vintern, men nu har en gren utvecklats från stammen som klarar att övervintra.
Kanske har trädet klarat livet bättre de senaste åren då roten vuxit och utvecklats?


Men av de drömmar om en pil som med långa hängande grenar nästan tar i marken, så blev det bara en gren kvar.
Kanske kommer den grenen att i framtiden orka nå en sådan höjd så att drömmen om ett hängande pilträd i trädgården blir till verklighet?

Det gäller att kunna glädjas åt det små sakerna i livet, och här får jag ju välja att tänka på att den ju faktiskt ännu är vid liv, och ju ännu har en chans att utvecklas till ett fint träd, om typ 20 år kanske.
Hm, ja om inte nu någon älg kommer och äter upp det som finns kvar av trädet.

Jag har fasat lite inför tanken att det bara är från grundympen som trädet växer, men trots idogt sökande efter ett ympställe på den döda stammen, så har jag inte hittat något sådant. För om det är grundympen som växer så skulle det ju innebära att den överlevande grenen är något helt annat än Salix 'Blanda'.
Men eftersom det inte finns något ympställe, så antar jag att detta återstående gröna från stammen faktiskt är av sorten parasollpil.


Kanske man inte ympar pilträd?
Jag brukar ju ta sticklingar från de olika pilträden och rota dem, för jag har aldrig hört talas om att det skulle gå att ympa grenar av salix-släktet.

Jag har däremot inte lyckats att få någon stickling av parasollpilen att klara vintern här, trots att jag försökt.

 Den gamla stammen har fått stå kvar som en relik av mina stora drömmar om parasollpil.


Arboretum Mustila har skrivit lite fakta om detta träd, det kan du läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.