söndag 10 maj 2015

Skolskjuts i Brännberg.


Jag hittade ett gammalt tidningsurklipp från Brännberg.
Där visas den första skolskjutsen som fanns här i byn, och det hela påminner om hur jag föreställer mig att gamla diligenser i Nordamerika en gång såg ut.
Så här står det intill bilden;

"Det här ekipaget ser man ett par gånger om dagen rulla förbi Brännbergs järnvägsstation. Det är skolskjutsen mellan Stormyran och Alträsk kolonatområde och Brännberg.
Varje morgon kommer skjutsen till folkskolan i Brännberg med fyra eller fem skolbarn bänkade i det lilla huset på lastflaket, och på kvällen efter skolans slut rullar vagnen tillbaka till stormyran.
Då bilden togs stod ekipaget parkerat utanför Konsum i Brännberg medan den som håller i tömmarna gått in för att handla.
Ungdomarna som titta ut genom dörren, se lite trötta ut efter dagens arbete men humöret är gott.
Från Stormyran till Brännberg är det sex kilometer, varför skolskjutsen måste vara i trafik alla skoldagar, utom en tid höst och vår då det är så varmt att ungdomarna kunna använda sina cyklar."

Bilden är troligtvis från 1948 då utklipp som finns intill är daterade med det året.

5 kommentarer:

  1. Men så enormt tur att tidningsutklippet hamnade hos dig Hans.
    Du är absolut helt rätt man för att få förvalta sådan härlig historia på papper.
    Du har så många historier om din landsbygd och dess närhet så.... när kommer alla ut i bokform? :=)

    Ha det bäst och trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Fin bild och så rolig att ha, men om man tänker lite längre kan man ju undra hur det kom sig att det fanns en fotograf vid affären och skänka honom en tacksam tanke att han fick för sig att fota skolskjutsen. Var det en vardaglig syn eller var det kanske kuriosa redan då med häst och vagn. I vilket fall skulle inte jag få för mig att fota skolskjutsen i byn i dag och antagligen skulle jag bli anmäld också om jag fotade nån annans barn.
    Önskar dig trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.