söndag 22 februari 2015

Vit purpurhatt

Vit purpurhatt Echinacea purpurea 'alba'

Det finns vissa växter som inte riktigt trivs här i vår nordliga trädgård, och purpurhatten är en av dem.
Vi har provat att plantera in purpurhatt några gånger, men de trivs inte och blir inte så långvariga gäster här.
Det senaste försöket blommade ju förvisso det första året, men redan året efteråt så blev det svårt för purpurhatten. När säsongen var slut så knoppades den och hade tänkt att blomma i mitten av september, och ni som har varit i Norrbotten den tiden på året vet att då är hösten redan här och snön kan dyka upp när som helst (om det vill sig så illa att den första snön kommer tidigt).



Den stackars purpurhatten hann inte längre än som bilden ovanför visar innan nätterna blev så kalla att den frös sönder.

Purpurhatt växer ju naturligt i Nordamerika, och det har ju visat sig att klimatet i vår by oftast är för hårt och för svårt för växter därifrån. Det är lite synd, för jag hade gärna sett purpurhatt blomma i vår trädgård.

Nu har jag läst att purpurhatten är en växt från den öppna och soliga prärien.
Kanske hade purpurhatten hunnit med att blomma om den hade fått en mycket ljusare plats än vad den då fick?
Kanske den är värd ett nytt försök?

Men då får vi skaffa nya plantor, för de gamla purpurhattarna har alla försvunnit.



Jag kom att tänka på våra misslyckade försök med purpurhatt när jag kurerade en begynnande förkylning för några dagar sedan.
Jag fick tips av en granne att köpa echinagard och droppa 35 droppar i ett glas vatten och dricka det, morgon, middag och kväll i några dagar.

Efter två dagar kände jag hur förkylningen släppte, och att jag blev mycket piggare.
Jag fortsatte att ta droppar av echinagard under några dagar ändå, för att hålla förkylningen borta.
Var det hela bara en slump, eller hade tillfrisknandet med echinagard att göra?

Vem vet?
Det viktiga var ju trots allt att slippa förkylningen som ju oftast är jobbig och långdragen.

Enligt min granne ska man inte hålla på att kurera sig med dessa droppar i längre tid än en vecka.
Varför det är så vet jag inte, men idag var den sista dagen för dessa droppa denna gång för mig.

Hoppas att ni alla har en bra dag, och att ni slipper att bli förkylda.


7 kommentarer:

  1. Förskylning har jag än så länge klarat mig ifrån (peppar, peppar)men jag har börjat känna av den "härliga" allergin.Har preparerat mig med allergitabl i en vecka nu för att kroppen ska ha motståndskraft när Hasseln slår till på riktigt. Sen kommer Björken,gräset...
    Det är svårt att veta om det var echinagarden som hjäpte eller ej men det ärskönt å höra att du har blivit piggare. Det ska bli kul å höra om du testar på Purpurhatten igen och sedan få höra hur det gick. Ha en skön Söndag och jag hoppas att solen lyser på er som den gör här :)

    SvaraRadera
  2. Samma visa med Ecinacean här hos oss. De lider av vintrarna, blir mindre och mindre tills de försvinner. Tror vi får hitta en tåligare ersättare att odla här uppe. Skönt att den hjälpte mot förkylningen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har också provat på Purpurhatten i olika varianter och platser här i Piteå .Och den har äntligen förärat mig med blommor förra sommaren som var exceptionell....men jag håller tummarna att den glädjer mig även detta år.
    Krya på !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Har en rödrosa sådan. Den står väldigt skyddat till tätt mot brunnshuset och har övervintrat ett antal år. Hur det går i år får vi se. Där ligger nu en gigantiskt snöhög mitt på.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Har en rödrosa sådan. Den står väldigt skyddat till tätt mot brunnshuset och har övervintrat ett antal år. Hur det går i år får vi se. Där ligger nu en gigantiskt snöhög mitt på.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Visst funkar echinagard om man börjar i tid, alltså när de allra första tecnen på en begynnande förkylning visar sig! Men 35 droppar i ett svep låter lite mycket! Brukar ta ca 18, sen minska till 15 per dos.
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  7. Klar du ska pröva Solhatt igen.
    Du får testa att plantera soligt och väldigt torrt så kanske fungerar det bättre.


    Usch och fy för förkylning.
    Hoppas du mår bättre nu.

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.