onsdag 8 oktober 2014

Aronia

Aronia melancarpa
De buskar som ännu bjuder på höstfärger i vår trädgård är våra aroniabuskar.
De flesta andra löv har fallit till marken nu eftersom det varit tio minusgrader för en tid sedan, men än sitter löven kvar på några buskar, bland annat på våra aronior.

Vi har två olika aronior, en med normalt stora bär och en med små bär.
Den med små bär bjuder på de finaste höstfärgerna.

Liten svartaronia.
Bären är inte goda att äta som de är, men jag har läst att man kan göra saft och sylt av dem.
Här hittar du recept  på saft och sylt av svartaronia.
Det är inget som vi har provat än då våra buskar ännu är ganska små sedan odjur som älg och sork kalasat på dessa förut.

Svartaronia
 Aronia är självfertil och kan därför ge bär även om man bara har en buske, dessutom har aronia små krav på växtplatsen, den klarar de flesta jordar, men det är viktigt att platsen där den växer får nog med solljus för att den ska kunna ge bär.
Om den växer i skugga blir det inte lika mycket bär på busken.


De sista flammande höstlöven glöder nu i vår trädgård.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Den här informationen var värdefull! Jag bor i Boden och vi har en sådan här färgsprakande buske med massor av bär, som jag hoppats är Svartaronia, men de sitter inte i knippen som rönnbär, utan några tillsammans. Jag skulle vilja försäkra mig om att de verkligen är Aronia-bär... Skulle jag kunna skicka Dig ett par bilder för att se om Du känner igen dem ? Ylva S i Boden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att mejla mig, kanske jag kan se vilken aronia det rör sig om. Mejladressen hittar du i högra spalten.
      /Hans

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.