söndag 10 mars 2013

Svart kalla

Zantedeshia

Det var 'kärlek vid första ögonkastet' eller kanske det bara var samlarinstinkten som slog till.
De svarta trattformade bladen runt blomkolvarna hos denna kalla gjorde att jag föll handlöst (bildligt talat) att det också fanns kallor i andra färger brydde jag mig inte om, det var den svarta jag ville ha.
Jag fotograferar på lite olika sätt för att få den svarta färgen att bli så bra som möjligt och med blixten på så blev den nästan svart som sammet.



Här på bloggen har det den senaste tiden varit mycket snö och is, så det är dags för en växt från andra breddgrader än vår att få utrymme i ett inlägg.
Men den vita snön blir fin som bakgrund till de mörka blommorna.

Kalla Zantedeshia har vi som krukväxt här hos oss, den räknas som knappt frost-tålig, så våra natt-temperaturer på -27º C skulle vara en helvetes-tillvaro för den.
Växten har sitt ursprung i södra Afrika men kan i vårt klimat stå utomhus om sommaren.
Med sina mörka blad så skänker den en exotisk känsla till vårt hem som få andra krukväxter gör.
Jag hoppas vi klarar att hålla den vid liv, för den skall tydligen vara känslig för torka, vissa arter föredrar att nästan ständigt stå i vattensjuk jord.
Skötselråd hittar du här.

Efter att ha läst dessa så oroar jag mig nu än mer att detta ändå bara blir en tillfällig gäst i vårt hem, den kräver tydligen en viloperiod efter att den blommat och laddats med växt-näring under en lång tid.

Jag fortsatte att fotografera, men nu i mörker och det blev också rätt så bra.
Nu framträder en lila nyans.


När jag slog av blixten så blev den svarta färgen mer röd än svart (?) men nu blev skärpan sämre.



Dolda av de mörka hölstren skymtar dess blomkolvar som på nära håll ser ut så här:


3 kommentarer:

  1. Jaaa, Kallor är sååå läckra växter.
    Har några olika färger eftersom även jag har fått dille på att samla lite på Kallor.
    Jag låter mina vissna ner under senhösten och ställer sedan krukorna i garaget där det är mörkt och mellan ca. +8º-+10º.
    Vattnar lite försiktigt runt krukans kan ett fåtal gånger under vintern.
    Såg i går att nu hade någon av färgerna börjat gro ovan jord så nu är det dags att ta fram i ljuset och ge ny jord.
    Kallor är lättskötta växter att övervintra.

    Fina bilder!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Nydelige Kalla! Jeg har aldri prøvd Kalla, men tror jammen jeg skal!

    Ønsker deg en fin søndag! Vivi

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.