tisdag 31 oktober 2017

Havtorn

Hippophae rhamnoides

Jag har nyligen för första gången någonsin smakat på färska havtorn, direkt från en buske.
Jag blev lite överraskad av den sura smaken, men samtidigt så var de goda att äta, trots att de var sura.

Det sägs att det i varje bär havtorn finns lika mycket c-vitaminer som i en hel apelsin.

I vår trädgård har vi nästan aldrig fått några bär på våra havtornbuskar, för jag har inte lyckats speciellt bra med att odla havtorn.
Kanske vi har ett för kallt och kärvt klimat i byn där vi bor för att en buske som havtorn skall trivas bra, för de första försöken med att etablera havtorn i vår trädgård misslyckades totalt.

Jag har gjort flera försök, redan för 15 år sedan planterade jag in en buske havtorn här som nästan helt dog den första vintern.

Havtorn hos våra släktingar i Piteå.
För att havtorn skall trivas så krävs en ljus och öppen plats med många timmar av fullt solsken varje dag, kanske det är därför som havtorn mest förekommer längs med kusten där havet skapar soliga platser för buskarna, där inga andra träd kan lägga skugga över havtornet?

Den plats som jag valde ut till våra första havtornbuskar var även den öppen och ljus, men ändå så dog våra havtornbuskar sakta men säkert.
Jag förstod inte vad som var fel, hos släktingar i Piteå bara sju mil från vår trädgård trivdes, och trivs än havtorn bra, och där är mer skugga än i vår trädgård.
Då måste det ha berott på något annat än ljuset att de inte trivdes hos oss.
Förmodligen så dog våra första havtornbuskar av det kallare klimatet, med kortare odlingssäsong än i Piteå.
Eller kanske svaret finns i jorden, kanske vi har fel sorts jord här för att odla havtorn?


När jag så planterade en buske havtorn mitt i den gamla grillplatsen, som består av en kulle med grus omgiven av stora stenar, ja då klarade havtorn att överleva även här i vår trädgård.
Så havtorn verkar ju inte speciellt kräsna med jorden, då de trivs i grus.

Jag gissar att skillnaden med den upphöjda platsen av grus och sten är att tjälen där kan släppa snabbare om våren, för den platsen binder inte vatten på samma sätt som gräsmattan bredvid, med mindre risk för att buskens rötter ska frysa fast i is och därmed möta döden i form av sakta uttorkning när vårsolen värmer över frusen jord.


Vissa buskar av havtorn får bara hanblommor, och vissa andra får endast honblommor, och det är de sistnämnda som ger bär.

Än har ju inte våra nya havtornbuskar blivit speciellt stora, det är en honbuske som står i gamla grillen, en hanbuske står några meter bort, också den på en kulle av grus.
För att få bär på havtornbuskar så krävs det både han-och honplanta, men ändå så har vår honplanta gett ett bär för några år sedan.
Kanske lite svårt att förklara, men pollen från havtorn måste då blåst in till vår honplanta, från en annan havtornbuske långt borta från vår trädgård.
Vem vet?

Jag gissar att det nu bara är att vänta och se om dessa buskar kan växa sig stora nog så att honplantan kan ge bär i framtiden.
Man kan ju alltid hoppas på det.

3 kommentarer:

  1. Alltid lika imponerad av ditt zonknäckeri! Visserligen går det att odla havtorn även i Småland, men det är på Öland zon 1 jag är van vid att se dignande buskage. De blir ganska vidlyftiga så jag hoppar över dem i min lilla trädgård och köper en flaska kravjos emellanåt istället.
    Lycka till med buskarna!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Är det samma sort som du prövat i olika lägen? Jag tycker det är avsevärd skillnad på härdigheten beroende på sort/proviniens.
    Kommer du ihåg vad det är det för sort som lyckats få att överleva? Jag köpte mina på en marknad i Rovaniemi men har tyvärr tappat bort sortnamnen, men de har vuxit bra ovanför polcirkeln.
    I Rovaniemi finns även havtornsplantor vid stadskyrkans damm (Kirkkolampi) som ger frukt så nog finns det härdiga sorter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, nu när snön till sist har smält undan så ser jag att det finns en etikett på havtornsplantan där det står 'TARMO'.
      Allt övrigt på etiketten står på finska, så jag gissar att detta är en finsk sort.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.