fredag 15 juli 2016

Bäckbräcka

Boykinia aconitifolia
Nu blommar en av trädgårdens mest blygsamma, men samtidigt en av de finaste perennerna. Det är en bäckbräcka som förgyller ett tråkigt hörn av en förfallen rabatt.
Många växter bredvid har dukat under men bäckbräckan blir större och finare för vart år, trots att gräsmattan slagit in där och utsätter växterna för stark konkurrens.


Bäckbrckan är en fullt härdig perenn, eftersom den överlever här i vår nordliga trädgård på gränsen till odlingszon 7.
Jag har läst att bäckbräckan troligtvis klarar att övervintra upp till Mellansverige, men här i norr trivs den riktigt bra, och verkar inte känna till det där med att den ska vara känslig för kyla.


 Bäckbräckan härstammar från östra USA och trivs där jorden är fuktig och där halvskugga råder.


Vår bäckbräcka har jag fått av Berit med fina bloggen My rented garden en gång när jag köpte plantor av henne.
Hon skickade också generöst med andra plantor som hon tyckte jag skulle testa i vår trädgård, och bäckbräckan var en av dessa.

Tack än en gång Berit för den fina bäckbräckan, och för att du fick mig att upptäcka denna fina växt.



3 kommentarer:

  1. Fint du har fångat den! Ibland bygger de där zonrekommendationerna på erfarenhet. Då har man kanske inte ens provat att odla den i zon 7? Du har gjort det nu och vet annat:-)!

    Ang. den spanska ramondan: Hos mig växer den fuktigt men inte blött på skuggsidan av torvblock och några i sol i grusig surjordsrabatt. Alla blommar. Kanske behöver de ett antal år på nacken innan de blommar? Detta är ren spekulation och absolut ingen sanning. Eller kan det vara så att den blommar senare på så kallt klimat? Om den inte blommar nästa år heller då vete 17!
    Håller tummarna! För visst är det roligt när en relativt kortblommande växt visar vad den går för de korta veckorna;-)!
    Ha det riktigt fint!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad när jag får möjligheten att upptäcka någon ny växt och det får jag med hjälp av bland annat när jag läser blogginlägg som ditt. Bäckbräcka, bara namnet får mig att gilla den.
    Tack för ännu en växt som jag vill ha i min redan fullproppade trädgård :)

    SvaraRadera
  3. Här blommar den också och bladen är riktigt dekorativ.
    Jag ser att du frågar Anja om den spanska ramondan.
    Jag har den och den blommade i slutet av Juni här . Jag har haft den i flera år och den har utökat sig sakta Jag har planterat den lutande bakom en sten i väldränerad fuktighetshållande sandblandad jord och den trivs.Den får sol på sig hela dagen men rothalsen står i skugga bakom stenen.

    Ha det gott i sommarvärmen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.