söndag 29 december 2013

Gyllene amaryllis?



Igår så besökte vi en blomsteraffär i Luleå, jag köpte några lökar av amaryllis som såldes för bara tio kronor styck.
Två av lökarna är doppade i guld- och silverfärg.

Varför?


Kanske det ska vara så för att vara snyggt?

Jag kunde inte låta bli att köpa hem två av de färgdoppade amaryllislökarna för att de är så stora, de borde blomma med många blommor om några veckor
Om de nu överlevt doppet i färgen.

Kanske jag borde klösa bort den gyllene färgens tjocka lager, kan amaryllislökarna verkligen trivas med ett lager av tjock färg?
Jag är rädd för att de börjar ruttna där under färgen, det hade börjat hända med några av de andra amaryllislökarna i butiken. De var mjuka under färgen, men de lökar jag köpte är ännu hårda och fina.

Stora amaryllislökar.

Vad tror du?
Kommer amaryllislökarna blomma som de är nu?
Lösa och omslutna av färg.
Några rötter kommer nog inte klara att växa genom färgen.

Eller bör jag klösa bort all färg och plantera dem i krukor?


Uppdaterat 10 januari;


Det växer fram knoppar ur lökarna...

...den 29 januari började den silverfärgade amaryllislöken att blomma.




8 kommentarer:

  1. Men oj, sicken misshandel. Jag är alldeles för morbid och nyfiken av mig. Jag hade låtit färgen vara kvar bara för att se vad som händer. Men lite vatten måste ju löken ha, hur ska den få det? Ska man doppa dom i vatten?

    SvaraRadera
  2. Dom är vaxade, den nya trenden bland Amaryllisar....men behöver inte vattna dem, du behöver ingen jord Däremot så vet jag inte om de klarar en övervintring i det tillståndet.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Men så fascinerande och vilken modetrend, vaxade ben har jag hört talas om men vaxade amaryllisar...
    Gott Nytt År!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Klurigt värre! Ja ibland undrar man vart vi är på väg? Kan inte vara hälsosamt för löken det där och rötterna ska väl ut för att den ska överleva? Jag skulle nog peta bort lackeringen längst ner så rötterna har en chans., men då lossnar förstås resten också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Det skal gull og sølv på alt nå, og helst skal det ha en farge som ikke er naturlig. Jeg liker best det naturlig og ville nok fått fjernet voksen fra knollene så raskt som mulig og heller fått dem i god gammeldags jord. Lykke til!

    SvaraRadera
  6. Tanken som slår mig - måste allt vara slit och släng.. Känns så motsatsfyllt mot klimatrapporter och annat där vi behöver konsumera mindre av ALLT.

    Jag hade nog drivit de så, men följd de noga och raskt som attan plockat bort vaxet för att sätta om löken för ett nytt naturligt liv :-)

    Gott Slut och Gott Nytt ÅR! /Carina

    SvaraRadera
  7. Jag har sett det här nya fenomenet med färgvaxning av bl a amaryllislökar. Från en "amaryllisnörd" som jag - så vill jag gärna ha rapport hur det går med tillväxten. Jag är väldigt skeptisk. Inget miljötänkande heller. Det bästa med amaryllislökar är ju att du kan få nya år efter år på samma lök, men det krävs lite jobb och bra lökar från början. Ser framemot att få läsa mer kring dem.

    Erica Hedman

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt! Det växer ut stänglar även ur dina "vaxade" amaryllislökar. Roligt att se. Tack för att du visade bilden, Hasse. Mitt skeptiska sinne är härmed överbevisat ;-)

    Erica Hedman

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.