söndag 30 juni 2013

Kyrkbymarknaden i Öjebyn.


Denna helg pågår en av de mest intressanta marknader som hålls här i Norrbotten.
Marknaden i kyrkbyn i Öjebyn.



Som synes på bilderna så var det mycket folk där, men inte värre än att det gick att se vad som fanns till salu.


Den här marknaden har något som de flesta andra marknader här i Norrbotten saknar:
Hantverk och växter.
Våra barn köpte sig virkade kramdjur, pärlor och en handgjord kniv.
Vad tror ni att jag köpte?

Just det, nya växter...


Denna helg säljs växter på två platser där, jag köpte några från de båda.



Piteå museum sålde saker även de, där finns Norrbottens flora till salu, detta uppslagsverk som är fantastiskt intressant för en som mig som bor i Norrbotten och är intresserad av växter.
Men jag har redan dessa böcker.


Runt den gamla medeltida kyrkan i Öjebyn (gamla Piteå) finns en liten trästad av kyrkstugor.
Denna miljö i sig är värt en resa hit, med eller utan marknad.

Efter några timmar bland gränder och gator fyllda med folk så var barnen less och vi åkte hem.

Marknadens sista dag är söndag 30 juni.
Kanske även du hinner med ett besök där?



3 kommentarer:

  1. Så trevligt det ser ut! Och fint väder också. Det är något annat än Göteborgsväder.../Anja

    SvaraRadera
  2. Kyrkmarknaden är ju obligatorisk om man bor i Piteå! Och liksom barnen köpte jag också pärlor :) och lite annat. Ha det fint! :)

    SvaraRadera
  3. Kyrkmarknad låter mysigt!
    Häromdagen när vi köpt ett gäng grönlandsfingerört googlade jag på den för att lära mig mer - och då dök du upp! Här hos oss får den sol hela förmiddagen så jag hoppas på riklig blomning och att inte någon sork letar sig hit! Eftersom våra vintrar är lika bistra som dina så ska väl denna trevliga tuffing klara sig här också!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera